Jak kolory wpływają na nasze życie? (2)

Druga część tekstu poświęcona kolorom w naszym życiu.Kolory wpływają także bardzo na odczuwanie smaków. W Ameryce przeprowadzono badanie na temat zależności między smakiem a kolorem. Wykorzystano jogurty, z których część odpowiadała barwie i smakowi (np. różowy jogurt był o smaku truskawki), a do części dodano barwnik spożywczy i tak żółty jogurt smakował jak jagodowy. Grupę osób poproszono, aby spróbowała jogurtów i określiła smaki.  Większość osób była zbita z tropu i nie umiała określić smaku jogurtu, jeśli nie miał on powszechnie uznanej barwy. To ciekawe badanie, pokazuje jak silnie jesteśmy związani ze zmysłami smaku i wzroku oraz jak silne są wpojone w nas pewne wzorce.

Barwy ścian mają również duży wpływ na to, jakie mamy samopoczucie. W Skandynawii praktycznie co drugi dom na obrzeżach miast zbudowany jest z drewna. Kolor drewna, ten pomarańczowy odcień, choć wydaje się przytulny, wcale taki nie jest i po spędzeniu kilku miesięcy w ciemnej drewnianej chacie, możemy wyjść z niej nawet z depresją. Dlatego właśnie w Skandynawii, praktycznie żaden dom nie pozostaje w swojej surowej barwie. Każdy maluje drewno na rozmaite kolory od bieli poprzez czerwienie czy niebieskości, byle uniknąć pierwotnej barwy. Te kolorowe chatki także mają uwolnić od chandry obywateli, którzy większość życia spędzają bez słońca przez specyfikę miejsca, w którym mieszkają.

Najczęściej w mieszkaniach czy domach, szczególnie tych nastawionych na wynajem, gdzie zmieniają się lokatorzy, ściany malowane są na biało, jest to kolor najbardziej uniwersalny i nie wzbudzający żadnych większych emocji. Paradoksalnie, gdy w mieszkaniu będziemy mieć białe ściany i meble, zaczniemy odczuwać niepokój, a wszechobecna biel skojarzy nam się z izolatką i tak, jak z drewnianej chaty, tak i z białej, medycznej wręcz przestrzeni, będziemy chcieli jak najszybciej uciekać.

Kolory oddziałują na nas w przeróżnych aspektach, służą na wojnie do maskowania się, są sygnałem ostrzegawczym na drogach lub sposobem na przyciągnięcie uwagi w reklamach. Jedno jest pewne – w kolorach jest siła, tak duża, że nie należy jej bagatelizować, a zastanowić się, w jaki sposób można ją wykorzystać, aby osiągnąć własne sukcesy.

Sara Leszczyńska

Źródło: http://www.psychologiadziecka.org/2009/11/20/niebieski-dla-chlopca-rozowy-dla-dziewczynki/

http://www.koloroskop.com.pl/koloroskop/o-kolorach/energia-koloru-czerwonego/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/video/2016/jun/27/crafty-yoghurts-can-your-tastebuds-be-tricked-video

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s