Jak kolory wpływają na nasze życie? (1)

Wydawać by się mogło, że kolory są w naszym życiu tylko tłem i nikt nie zwraca na nie uwagi. Jak się okazuje, tak nie jest, potrafią wzbudzać pożądanie, uspakajać, straszyć i spełniać wiele innych funkcji. Jakich? Dowiecie się w tym artykule.

Oglądając „Ostry dyżur” czy inny szpitalny tasiemiec, pewnie nigdy nie zastanawialiście się, dlaczego chirurdzy mają na sobie zielony strój. Po prostu zawsze taki był, to naturalne. Otóż nie, badania dowiodły, że kolor zielony ma właściwości uspakajające. Nie od dziś wiadomo, że kiedy cały dzień siedzimy z przekrwionymi oczami przed komputerem w końcu czujemy potrzebę wyjścia na zewnątrz – jednak nie po to, aby zaczerpnąć świeżego powietrza, ale żeby popatrzeć na zieleń. Wzrok wtedy odpoczywa. Dlatego chirurg podczas operacji, wpatrujący się w czerwony kolor krwi, może szybko zrelaksować oczy, spoglądając na strój kolegi obok, również ubranego na zielono. Dodatkowo krew na zielonym fartuchu nie będzie czerwona a czarna, wobec tego nie wygląda tak odrażająco i strasznie – co też ma na celu w jakiś sposób uspokoić osobę wykonującą operację.

Kolory to też przypisane znaczenia. Różowy dla dziewczynki, niebieski dla chłopca. Koncepcja ta narodziła się w latach 20. XX w. kiedy do sklepów zaczęły trafiać osobne linie stylistyczne. Początkowo to niebieski był przeznaczony dla dziewczynek, ponieważ uznawany był za kolor niewinności, delikatności. W kulturze chrześcijańskiej łączył się z wizerunkiem Matki Boskiej, więc naturalne było, aby dziewczynki nosiły tę barwę, bo oznaczała czystość i dobroć. Róż dla chłopców to zaś łagodniejsza wersja czerwieni, która symbolizowała agresję i moc, a przecież od mężczyzny oczekiwało się, aby był silny i sprawny fizycznie. Taki podział trwał do lat 40., później czołowi projektanci wprowadzili róż dla kobiet i od tej pory aż do dziś stał się ich symbolem.

Czerwień, która cały czas przewija się w zestawieniu z innymi kolorami, jest jednym z najbogatszych znaczeniowo kolorów. W zależności od kultury i kontekstu może mieć zupełnie inne znaczenie. W Chinach kolor czerwony symbolizuje szczęście i miłość, dlatego panna młoda często bierze ślub w sukni właśnie w tej barwie. W Afryce natomiast przeciwnie, kolor czerwony jest zwiastunem nieszczęścia i nosi się go podczas żałoby. W Polsce najczęściej kojarzy nam się z miłością. Zarówno tą niematerialną, jak i fizyczną. W „Journal of Personality and Social Psychology” opublikowano badania, które dowodziły, że kobiety ubrane w czerwone akcenty nie tylko będą bardziej pociągające, ale i mężczyzna, który zaprosi kobietę w czerwieni na kolację będzie skłonny wydać na nią więcej pieniędzy. Badania te zostały umotywowane pierwotnymi instynktami odnoszącymi się do czasów, kiedy mężczyźni musieli polować, a ich łupem było czerwone mięso. W kontaktach między ludzkich często też, kiedy ktoś nam się zaczyna podobać, ma to związek z kolorem oczu, bo to przecież na nich skupiamy uwagę podczas rozmowy. Nieprzypadkowo najwięcej zwolenników mają oczy niebieskie. Oprócz tego, że niebieski kojarzy się z czystością, o której była już mowa, to ma związek również z morzem, dającym poczucie wolności. Dzieki temu poprawia nam się nastrój.

cdn.

Sara Leszczyńska

Źródło: http://www.psychologiadziecka.org/2009/11/20/niebieski-dla-chlopca-rozowy-dla-dziewczynki/

http://www.koloroskop.com.pl/koloroskop/o-kolorach/energia-koloru-czerwonego/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/video/2016/jun/27/crafty-yoghurts-can-your-tastebuds-be-tricked-video

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s