5 zmysłów w marketingu

Reklama towarzyszy człowiekowi od wieków. Istniała jeszcze wówczas, kiedy nie było prasy ani radia. Nasi przodkowie stykali się z reklamą mówioną. Obecnie stykamy się z dziesiątkami nośników reklamowych dziennie, a każdy z nich oddziałuje inaczej na ludzkie zmysły i psychikę.

W reklamie najczęściej wykorzystywane są dźwięk i obraz, które człowiek rejestruje za pomocą wzroku i słuchu. A co z pozostałymi zmysłami? Węch, smak i dotyk również odgrywają ważną rolę w procesie postrzegania i analizy bodźców. Dziś reklama potrafi znaleźć sposób, by dotrzeć do każdego zmysłu.

Najstarszym medium reklamowym jest prasa, ale dziś na reklamę prasową nie składa się tylko tekst i obrazek. Na kartki czasopism, w tym również prasę custom publishing, można przenieść zapach. Zapachowe kartki w katalogach kosmetycznych pozwalają kobietom wypróbować nowe perfumy, zanim je kupią. Idąc za przykładem reklam perfum, Gordon’s Gin dał czytelnikom kolorowych magazynów firmowych powąchać gin z tonikiem. A jak zachęcić mężczyznę do odwiedzin w salonie samochodowym? Rolls Royce dołączył pasek nasączony zapachem skórzanej tapicerki do reklamy w „Architectural Digest”.

Ale to nie wszystko. Zdarzyło się, że przechodząc obok piekarni na ulicy, nagle naszła was ochota na drożdżówkę albo pączka? Z pewnością wielu z was skusiło się na coś słodkiego. Ten sam mechanizm jest wykorzystywany w supermarketach. Zapach pieczonego chleba sprawia, że zaczynamy odczuwać głód. W efekcie do wózka zakupowego wpada kilka dodatkowych produktów.

Nie jest tajemnicą, że chętniej kupujemy produkty, które znamy i lubimy. Artykuły spożywcze nie są wyjątkiem. Robiąc zakupy, niejednokrotnie mijaliśmy stewardesy oferujące degustację serów, wędlin i innych smakołyków. Często przechodzimy koło nich obojętnie, mimo że spróbowanie prezentowanego produktu nic nie kosztuje.

Zostaje jeszcze zmysł dotyku, nie mniej ważny niż poprzednie. Konsument ma możliwość obejrzeć produkt, a nawet go przetestować. Mowa o live marketingu. Można tu zaliczyć okresy próbne na wykorzystanie określonej usługi, jazdy testowe w salonie samochodowym oraz wszelkie prezentacje w sprzedaży bezpośredniej, kiedy do domu przychodzi akwizytor.

Reklama jest środkiem w komunikacji między marką a konsumentem. Przybiera coraz bardziej skomplikowane formy, by zapaść w pamięć. Reklama, która zostanie zarejestrowana przez kilka zmysłów, ma szansę zostać zapamiętana na dłużej. Mimo to reklamy radiowa, prasowa i telewizyjna, które odwołują się wyłącznie do wzroku i słuchu, nie znikną. Mają one bowiem największy zasięg.

Magdalena Krystosik

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s