Stres. Stawmy mu czoła!

Wielu z nas doświadcza go każdego dnia. Często słyszy się w mediach, że jest jedną z najbardziej powszechnych chorób, dotykających ludzi w XXI wieku. Czy słusznie powinien być utożsamiany z dolegliwościami? Jak sobie z nim radzić?

Stres jest naturalną reakcją organizmu, która pojawia się w momentach wzrastającego poczucia zagrożenia. Miliony lat temu ludzi stresowali się podczas zdobywania pożywienia i walki z dzikimi zwierzętami. Współcześnie uczucie to towarzyszy nam w komunikacji z innymi ludźmi, pracy, podczas codziennych obowiązków. Lęk mogą wzbudzać także nieustanny brak czasu, nieuporządkowane sprawy czy niewielkie dochody. Zapewne wszystkie te problemy wydałyby się naszym prehistorycznym przodkom co najmniej śmieszne, jednak dla wielu spośród nas to rzeczy poważne.

Niestety stres może prowadzić do wielu poważnych schorzeń, niebezpiecznych nawet dla życia. Chroniczny stres obniża naszą odporność, ponieważ enzymy, wydzielające się podczas jego produkcji, osłabiają przeciwciała. Nie tylko wirusy zagrażają naszemu zdrowiu, również rak może być skutkiem nieleczonego stanu napięcia psychicznego. Innymi zaburzeniami zdrowotnymi wywołanymi przez stres są: cukrzyca typu 1, reumatoidalne zaburzenie stawów, choroby serca i układu krążenia. Trzeba pamiętać także o depresji, która w skrajnych przypadkach może prowadzić do samobójstwa. Jeśli stres nie opuszcza nas od dłuższego czasu, nie powinniśmy go lekceważyć.

W radzeniu sobie ze stresem bardzo ważna jest zmiana nastawienia. Prosta reakcja stresowa, np. podczas wystąpień publicznych, jest pracą naszego organizmu. Pocenie się, uderzenia gorąca czy suchość w ustach są aktywowane, by uchronić nas przed procesami, mogącymi wyrządzić szkody w naszym zdrowiu. Musimy sobie uświadomić, że nasze ciało nie przeciwdziała nam. Spróbujmy po prostu z nim współpracować.

Wysiłek fizyczny to element, który powinien pojawić się w codziennych obowiązkach każdego z nas. Pomaga uwolnić się od hormonów, które wpływają na kondycję psychiczną człowieka. Regularne ćwiczenia spalają nie tylko zbędne kalorie, lecz także szkodliwe substancje, zalegające w naszym organizmie. Jeśli nie mamy ochoty na intensywne uprawianie sportu lub nie mamy na to czasu, możemy wykorzystać do rozładowania stresu np. spacer czy spokojne oddychanie świeżym powietrzem.

Podstawą do walki ze stresem może być także zwykła rozmowa z bliskimi osobami. „Wygadanie się” to chyba najszybsza i dla wielu ludzi podstawowa metoda w uwolnieniu się od silnych emocji. Zwierzając się innym z trapiących nas problemów, doznajemy uczucia, że od tego momentu druga osoba jest uczestnikiem naszej troski. Łatwiej wtedy zmierzyć się nam z trudnościami.

Hormony wydzielane podczas stresu potrafią wyczerpać zasób witamin w naszym organizmie. Lekarze zalecają przy natężonym okresie napięć psychicznych zażywać witaminę B6 oraz magnez, które są niezbędne w utrzymaniu zdrowia psychicznego.

Marta Milczarek

Źródła: http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zrelaksuj-sie/skutki-stresu-co-ci-moze-grozic-gdy-zyjesz-w-ciaglym-napieciu_35668.html

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zrelaksuj-sie/rozladuj-stres-i-miej-go-pod-kontrola_37170.html

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s