Manipulacja w czterech punktach

Coraz częściej mówi się o manipulacji. Słyszymy, że manipulują nami media, politycy, pracodawcy, sprzedawcy z różnych branży, a także zwykli ludzie i nasi bliscy. To zjawisko stało się dosyć powszechne we współczesnym świecie. Zazwyczaj takie postępowanie przedstawia się w negatywnym świetle. A gdyby spojrzeć na nie z innej strony i zastanowić się, jak skutecznie wpływać na inne osoby?

Etymologicznie manipulacja ma ujemne wartości, z łacińskiego oznacza podstęp, fortel. Klasyfikuje się ją w obrębie nieetycznego zachowania, ponieważ osoba stosująca jej chwyty chce skłonić drugiego człowieka do działań sprzecznych z jego przekonaniami, interesem itp. Spójrzmy jednak przez chwilę na manipulację, wyzbywając ją negatywnych konotacji. Bywają sytuacje, w których zdolność wpływania na ludzi jest bardzo przydatna i nie musi wiązać się z chęcią skrzywdzenia drugiej osoby. Może oznaczać chęć zmotywowania, zmiany błędnych zachowań, działania na rzecz jej dobra.

Po pierwsze podziękowania. Uczucie wdzięczności potrafi silnie oddziaływać na naszą psychikę. W sklepach często stosuje się ten trik, proponując darmowe próbki czy poczęstunek. Podświadomie wielu ludzi pragnie odwdzięczyć się za darmową przysługę i decyduje się na zakup produktu. To samo można wykorzystać w relacjach z innymi ludźmi. Czyniąc przysługi i odmawiając wręcz rewanżu, możemy u niektórych osób wywołać potrzebę podziękowania i odwzajemnienia się tym samym za wszelką cenę.

Po drugie zadawanie zamkniętych pytań. Pytania otwarte zmuszają do głębszej refleksji i odciągają od przyznania nam racji. Stosowanie zamkniętych może zmienić początkowe przekonania rozmówcy. Jeśli rozmówca dysponuje tylko odpowiedziami „tak” lub „nie”, rozważa nasze zdanie i bardziej prawdopodobne jest, że skłoni się ku naszym poglądom niż gdybyśmy pozostawili mu wolność wyboru. Poniekąd narzucamy własną opinię, zmuszając drugą osobę do rozważenia jej w wybranych przez nas kategoriach.

Po trzecie stawianie limitów. Kiedy wiemy, że czas jest ograniczony, możemy odczuć presję, która przyspiesza podejmowanie przez nas decyzji. W sklepach często spotyka się oferty dnia lub limitowane edycje. Konsumenci z obawy przed końcem promocji czy świetnych propozycji chętniej sięgną po te rzeczy niż w sytuacji, w której mają dużo czasu do rozmysłu. W kontakcie z człowiekiem możemy wywołać podobne emocje. Jeśli osoba odczuwa możliwość utraty czegoś lub gdy musi dokonać wyboru natychmiast, to niewykluczone, że postąpi zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

Po czwarte miejsce rozmowy. Mając do przeprowadzenia ważną dyskusję, najlepiej zrobić to w swoim otoczeniu: mieszkaniu, pokoju, biurze itp. Rozmawiając na terenie dobrze znanym przez drugą osobę trudniej nam będzie przekonać ją do naszych racji, ponieważ ma wysokie poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Dominuje nad nami i nie czujemy się w pełni swobodnie w jej przestrzeni. Jeśli zaś przeniesiemy się do naszego lokum, sytuacja się odwróci i zyskamy przewagę.

Znajomość technik manipulacji jest ważna, nie tylko by móc wpłynąć na inne osoby. Jest istotna także dlatego, by umieć ustrzec się przed tą niechcianą, coraz bardziej powszechną.

Marta Milczarek

Źródła: http://pik.ebiznes.org.pl/techniki,manipulacji.htm

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s