Obserwuj, słuchaj, dziel się dobrymi emocjami

Wielu ludzi, chcąc scharakteryzować kilkoma słowami lidera, szefa grupy, użyłaby epitetów: pewny siebie, silny, idący po trupach, niewzruszony. Być może niektórzy wymieniliby jeszcze parę określeń na zdeterminowanie, czasami nieuczciwe wykorzystywanie władzy. Część z nas może zadać pytanie, czy wskazane cechy są konieczne w byciu przełożonym? Czy dają gwarancję sukcesu?

Łatwo można zauważyć, że stereotyp bosa nie prezentuje zbyt wielu pozytywnych cech, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę grafiki słowo „szef”. Naszym oczom ukaże się wachlarz obrazków przedstawiających wściekłego, krzyczącego człowieka, który nie żywi raczej sympatii wobec swoich pracowników. Mogłoby się wydawać, że taka postawa osób na stanowiskach kierowniczych jest konieczna w świecie konkurencji. Tymczasem Daniel Goleman, znany i poważany psycholog, dowodzi, że w 85 proc. kluczem do sukcesu w karierze zawodowej lidera jest inteligencja emocjonalna, czyli umiejętność rozpoznawania uczuć własnych i innych ludzi.

Goleman twierdzi, że to w jakim stopniu rozumiemy zachodzące w nas stany emocjonalne wpływa na naszą intuicję. Im sprawniej analizujemy siebie, tym lepsze podejmujemy decyzję, kierując się przeczuciem. Jest to istotne w przypadku bardzo trudnych i niejednoznacznych decyzji, które mogą przesądzić o losie firmy. Psycholog zwraca też uwagę, że zdolność czytania emocji jest niezbędna do walki ze stresem czy agresją. Panowanie nad sobą, kontrolowanie wewnętrznymi procesami są niezbędne podczas kryzysowych sytuacji. Pozwalają bowiem na racjonalne rozwiązywanie problemów i niepoddawanie się atmosferze napięcia. Spoglądanie w siebie na tym się nie kończy. Należy pamiętać także o nieustannym dążeniu do stawania się lepszym. Jeśli dobrze znamy własną osobowość, umiemy wyznaczać sobie wymagania, które nie będą ponad nasze siły i które umożliwią nam rozwój.

Inteligencja emocjonalna to także właściwe interpretowanie uczuć drugiej osoby, co może być jednym z ważniejszych kroków w dobrej komunikacji międzyludzkiej. Rozumiejąc swoich podwładnych, ich motywacje, nastroje i charaktery, można skuteczniej wyznaczać im zadania i przewidywać zachowania. Dzięki tej analizie pracodawca może wspomagać rozwój poszczególnych członków swojej kadry i być inspiracją do działania. Ta umiejętność wspomaga również siłę perswazji, oddziaływania na odbiorców w trakcie prowadzonych rozmów oraz rozwiązywanie konfliktów.

Niezmienny zawsze i wszędzie jest optymizm, bez niego praktycznie nie mamy szans na bycie dobrym przywódcą. To, z jakim nastawieniem ruszymy do realizacji naszych planów, często przesądza o powodzeniu ich realizacji. Wmawiając sobie, że nie podołamy wyznaczonemu wyzwaniu, kodujemy w naszej świadomości porażkę. Natrafiając na przeszkodę, możemy się łatwo poddać, a osiągnięcia zlekceważyć. W byciu szefem ważna jest również elastyczność, zdolność adaptacji w różnych warunkach i nie chodzi tu o konformizm. To aktywna postawa, związana z optymizmem, by w każdym zdarzeniu znaleźć dobre strony i nie ulegać złym nastrojom. Pomaga w wykorzystywaniu wielu zmian na korzyść firmy.

Obserwuj, słuchaj i dziel się dobrymi emocjami – to zalecenie, które warto stosować każdego dnia. To sugestia, którą powinni się kierować nie tylko przyszli lub obecni szefowie, lecz także każdy z nas.

Marta Milczarek

Źródło: http://forsal.pl/galerie/607531,duze-zdjecie,11,12_cech_wybitnego_lidera_wedlug_daniela_golemana.html

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s