Motywacja? To proste!

Potrafimy zmotywować się jednorazowo, czasami na tydzień albo nawet miesiąc, jednak potem coś w nas pęka i rezygnujemy. Zapał wyparowuje i znajdujemy się znowu w punkcie wyjścia. Niewielu spośród nas utrzymuje się w swoich postanowieniach. Jak zatem dokonać trwałych zmian w swoim zachowaniu?

Każdego dnia zmagamy się z motywacją w najróżniejszych dziedzinach naszego życia. Niektórzy mobilizują się do sprzątania, inni do regularnych ćwiczeń fizycznych, jeszcze inni do nauki czy do pracy. Mówiąc najprościej, motywujemy się do wzrostu naszej aktywności.

Niektórzy porównują techniki motywacji do przekupstwa samego siebie, stosowaniu małych kłamstw, które znajdują miejsce w naszej podświadomości i zaczynają funkcjonować jako prawda i konieczność. Czy faktycznie tak jest? Ostatnie badania psychologów wykazały, że krokiem do podjęcia zmian jest przede wszystkim zaakceptowanie aktualnego stanu rzeczy. Jeśli nieustannie zmagam się z rzucaniem zbędnych kilogramów, muszę przestać narzekać na swoją wagę i pogodzić się z własnym wyglądem, tylko taka relacja z samym sobą da pożądane efekty.

Najważniejsze we własnej motywacji jest nagradzanie, nie tylko przez innych ludzi, ale przede wszystkim przez nas samych. Znana większości z nas metoda kija i marchewki potrafi być skuteczna, jednak w dłuższej perspektywie przynosi odwrotne skutki do zamierzonych. Taki sposób postrzegania aktywizacji jest wykorzystywany coraz częściej także w szkołach, które kojarzą nam się z naprzemiennym nagradzaniem i karaniem. Metoda, którą wykorzystują, nosi nazwę Oceniania kształtującego. Jej celem jest odnajdywanie pozytywnych aspektów w każdej pracy ucznia, tak by zawsze przeważały nad ujemnymi cechami jej rezultatów. Ten sam model możemy stosować wobec siebie czy naszych pracowników. Przyznawanie sobie nagród, radość z odnoszenia nawet najmniejszych sukcesów, jak np. wstawanie pięć minut wcześniej niż zwykle, daje wspaniałe efekty. Wystarczy uwierzyć, że potrafimy się zmieniać na lepsze i przestać przyjmować wobec siebie pozycję nadzorcy.

Ludzie zajmujący się zawodowo technikami motywacyjnymi zachęcają, by każdego dnia chwalić siebie za dobrze wykonane zadania, nie tylko w myślach, lecz także werbalnie i fizycznie: komplementowanie siebie przed lustrem, uśmiechanie się do własnego odbicia, obejmowanie samego siebie, czy nawet pogłaskanie się po głowie. Na początku może się to wydawać śmieszne i krępujące, ale warto podjąć wyzwanie i spróbować zastosować te triki w ciągu dnia.

Marta Milczarek

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s