Zadbać o wnętrze, czyli komunikacja wewnętrzna organizacji

Komunikacja wewnętrzna ma na celu sprawny przepływ informacji o działaniach organizacji na linii menedżerowie – pracownicy. Zastanówmy się zatem, jakie obszary wchodzą w zakres komunikacji wewnętrznej.

Jednym z pierwszych obszarów tej formy komunikacji jest informowanie o bieżących celach i zadaniach organizacji oraz sposobie ich realizacji. Warunkuje to utożsamienie się pracownika z firmą, co w konsekwencji wpływa na wzrost jego satysfakcji zawodowej.

Komunikowanie obecnych i przyszłych sposobów funkcjonowania organizacji, czyli prezentowanie planowanych zmian, usprawnień, nowych pomysłów, ale także podawanie takich informacji, jak np. masowe zwolnienia.

Integracja pracowników na każdym szczeblu, budowanie ich pozytywnych relacji z firmą. Niejednokrotnie wykorzystuje się do tego celu zewnętrzne sukcesy wizerunkowe firmy, które wpływają na pozytywny odbiór firmy w oczach pracowników, a co za tym idzie, ich rodzin i znajomych. Stąd tylko jeden krok do skutecznej komunikacji zewnętrznej.

Przekazywanie i egzekwowanie formalnych zasad zachowania, obowiązujących w organizacji, czyli np. wymaganych strojów, zasad BHP czy godzin pracy. Tego typu komunikaty informacyjne pozawalają uniknąć pracownikom niepotrzebnych spięć z kadrą zarządzającą.

Dobra komunikacja wewnątrz firmy odbywa się na różnych kanałach komunikacji. Należą do nich zarówno te oparte na pośrednim kontakcie z odbiorcą (Intranet, gazeta firmowa, tablice informacyjne, radiowęzeł, skrzynki na pomysły i wnioski), jak i te oparte na bezpośrednim kontakcie z odbiorcą (spotkania organizacyjne, wydarzenia specjalne, programy aktywizujące pracowników, spotkania integracyjne, szkolenia, dyżury informacyjne – szczególnie w przypadku komunikowania zmiany).

Często w celu zapewnienia sprawnego przepływu informacji w firmie korzysta się z usług agencji PR. Są nie tylko gwarantem doboru odpowiednich narzędzi komunikacji wewnętrznej, ale przede wszystkim wsparciem przy wdrażaniu zmian. W sytuacjach już stricte kryzysowych oferują także warsztaty diagnozujące stan komunikacji wewnętrznej.

Komunikacja wewnętrzna ma duże znaczenie dla wizerunku i sprawnego działania firmy. Zaniechanie jej lub niedoskonałe wdrażanie może przynieść negatywne skutki.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s