Powolna marginalizacja Facebooka

Do 2017 roku Facebook straci aż 80 proc. swoich użytkowników, a jego koniec ma nastąpić w 2020 roku – do takich wniosków doszli badacze z uniwersytetu w Princeton. Na czym oparli swoje wywody i jakie reakcje wzbudziły w świecie?

Posiłkując się wzorami matematycznymi, naukowcy zestawili społecznościowego giganta z niegdyś popularnym MySpace, którego wartość rynkowa w ciągu sześciu lat spadła z 0,5 mld do 35 mln dolarów. Badacze z Princeton przewidują analogiczną sytuację z Facebookiem. Ich zdaniem Facebook straci nawet 80 proc. użytkowników w ciągu najbliższych trzech lat. Naukowcy dokonali analizy rozwoju internetowych serwisów społecznościowych w oparciu o model służący do badania rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych. W początkowej fazie sprawdzili częstotliwość wpisywania frazy facebook w wyszukiwarce Google, co od razu wywołało falę sprzeciwu. Krytycy zauważyli, że użytkownicy Facebooka najczęściej logują się do portalu poprzez wpisanie adresu w pasek przeglądarki internetowej bądź za pomocą zakładki. W badaniach nie uwzględniono także użytkowników, logujących się do portalu za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na telefonach, smartfonach i innych urządzeniach przenośnych.

Inna fala krytyki napłynęła ze strony trójki uczonych, którzy przy użyciu analogicznej metodologii badawczej stwierdzili, że uniwersytet w Princeton przestanie istnieć. Ich zdaniem porównanie Facebooka do MySpace jest przesadzone. Facebook ma tę przewagę nad MySpace, że stawia na mobilność i ma status światowego giganta. I choć prawdą jest, że wnioski badaczy z Princeton są zbyt daleko posuniętą spekulacją, to pewne jest, że siła Facebooka słabnie. Facebook służy przede wszystkim jako narzędzie do nawiązywania kontaktów. Za pośrednictwem Facebooka utrzymujemy kontakty nie tylko ze znajomymi, ale też z bliskimi i rodziną. To powoduje, że zatracamy swoją tożsamość w sieci, dokonujemy selekcji momentów z życia, którymi chcemy się podzielić z użytkownikami. Takie działania zataczają bardziej o PR i kreowanie pozytywnego wizerunku swojej osoby niż zacieśnianie więzi z innym. Czujemy się coraz bardziej śledzeni i obserwowani na portalu. To powoduje, że odchodzenie użytkowników z Facebooka staje się współczesnym trendem.

I choć wnioski badaczy z Princeton o całkowitej marginalizacji społecznościowego giganta za kilka lat wydają się być przesadzone, to z pewnością Facebook będzie skupiał wokół siebie coraz mniej użytkowników.

Marta Szczygieł

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s