Jaka strona sprawdzi się lepiej?

Rosnąca popularność urządzeń mobilnych zmusza środowisko internetowe do dostosowania się do ich ograniczonych możliwości w zakresie przeglądania treści w nim zawartych. Dotyczy to szczególnie stron internetowych. W związku z tym firmy często stają przed trudnym wyborem – strona mobilna czy responsywna?

Strona mobilna to osobny serwis, przeznaczony dla smartfonów czy tabletów, który różni się od strony w wersji standardowej, nie tylko wizualnie. Bazuje na innej domenie, może zawierać inne treści. Strona responsywna jest uniwersalna – dostosowuje się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana. To zawsze ta sama uniwersalna strona, dopasowująca się do urządzenia, natomiast wersja mobilna sprawdza się jedynie na urządzeniach mobilnych i nie może zastąpić strony desktopowej.

Plusem wersji mobilnej jest możliwość stworzenia czegoś nowego, charakterystycznego tylko dla serwisu mobilnego. Opcja ta to dobre rozwiązanie dla firm, które niedawno odświeżały wygląd strony i nie chcą znów go zmieniać. Jednak wadą jest konieczność aktualizowania treści w dwóch miejscach, a dwie strony do administrowania to wyższe koszty. Kolejnym minusem stron mobilnych jest fakt, że użytkownicy korzystający z tej samej przeglądarki na różnych urządzeniach i z opcji zapamiętywania zakładek mogą mieć problemy z otwieraniem treści na komputerze – przejście z mobilnej wersji strony na desktopową nie zawsze jest zautomatyzowane.

Zaletą strony responsywnej jest to, że administrowanie mniej kosztuje – funkcjonuje ona pod jednym adresem internetowym. Jest ona opcją wygodniejszą dla internautów – nawigacja jest prostsza, nie ma konieczności ciągłego przewijania czy powiększania witryny. Jednak ten rodzaj strony także ma wady. Przede wszystkim serwis należy zbudować od podstaw. Strony responsywne działają na urządzeniach mobilnych wolniej, co jest spowodowane ładowaniem się wszystkich elementów na stronie, nie tylko tych przeznaczonych dla smartfonów czy tabletów. Musi ona zostać przetestowana na wielu urządzeniach i w różnych przeglądarkach. Mimo to wydaje się, że w przyszłości ten typ strony będzie dominował – jest elastyczny i łatwo dostosuje się do pojawiających się na rynku nowych urządzeń.

Wybór rodzaju strony powinien być uzależniony przede wszystkim od celu, jaki firma za jej pośrednictwem chce osiągnąć. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić czy użytkownicy często korzystają z witryny na urządzeniach mobilnych. Jeśli tak, to może warto przygotować dla nich w wersji mobilnej coś specjalnego, niedostępnego na desktopach? Jeśli jednak planowana jest gruntowna przebudowa strony, warto zastanowić się nad opcją responsywną, która cieszy się coraz większą popularnością.

Katarzyna Połeć

Źródło: http://jestem.mobi/2013/06/dedykowana-strona-mobilna-vs-responsive-web-design/
http://enzo.pl/2013/06/26/strona-mobilna-czy-responsywna-oto-jest-dylemat/

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s