Komunikacja czterech filarów

Każdej firmie zależy na maksymalizacji zysku, ale nie każda wie, że zależy ona również od efektywnej komunikacji wewnętrznej. Są cztery podstawowe warunki, które wpływają na efektywność komunikacji wewnątrz dużych organizacji. Zobaczmy, jakie.

Dobry zarząd

Zarząd wyznacza cele biznesowe, określa strategię marketingową przedsiębiorstwa, a przede wszystkim reprezentuje je na zewnątrz. Stanowi on swego rodzaju wizytówkę firmy dla klientów, mediów, a także współpracowników. Szczególnie ważne jest, by współpraca zarządu z pracownikami firmy przebiegała sprawnie i na zasadzie dialogu. Zarządowi, prowadzącemu umiejętny dialog z pracownikami, łatwiej jest o zaufanie, zrozumienie i lojalność podwładnych. Dlatego menedżerowie powinni brać czynny udział w procesach komunikacji firmy na każdym szczeblu.

Komunikacja kaskadowa

Umiejętność komunikowania się jest kluczowym narzędziem w pełnieniu funkcji kierowniczych. Nie każdy menedżer ją ma, ale praktycznie każdy zarząd, który działa w komunikacji wewnętrznej, stara się uruchomić komunikację kaskadową, czyli przekazywanie informacji w dół po kolei przez każdy szczebel w hierarchii. Badania pokazują jednak, że w wielu organizacjach to bezpośredni przełożony jest najbardziej pożądanym źródłem informacji o firmie, a respekt i szacunek wzbudza on tym większy, im bardziej rozwinięte są jego kompetencje komunikacyjne. Przełożony powinien także cieszyć się zaufaniem i sympatią, bowiem one zapewniają mu lepszy dostęp do informacji krążących między pracownikami i możliwość ewentualnego niwelowania szkód z nimi związanych.

Komunikator

Istotne jest także, by nie zrzucać całej odpowiedzialności za komunikację wewnętrzną w firmie na specjalistów public relations, którzy mają za zadanie przede wszystkim udrożnić proces komunikacji oraz wesprzeć w modelowaniu informacji. Za ich przekazywanie powinni odpowiadać menedżerowie, a często winą za słaby przepływ informacji obarcza się agencje PR. Pamiętajmy, że agencje public relations przede wszystkim doradzają, jak pokierować całym procesem komunikacji wewnętrznej i jakich do tego celu użyć narzędzi, a nie doinformowują pracowników o sprawach firmy.

Informacja zwrotna

Tak samo ważną rolę w skutecznej komunikacji wewnętrznej odgrywa informacja zwrotna od pracowników. Znacznie trudniej jest o taką odpowiedź z dołu struktury organizacji, aniżeli z góry, czyli od przełożonych. W przekonaniu pracowników do tego, by dzielili się swoimi opiniami, zwłaszcza tymi niepochlebnymi, pomoże nam agencja public relations. To one zajmują się tworzeniem kultury organizacji, która w mniejszy lub większy sposób zapewni wzajemny przepływ informacji.

Marta Szczygieł

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s