Emocje biorą górę

Odwoływanie się do emocji stanowi bardzo ważny element w komunikacji. Przekaz emocjonalny odżegnuje się od przekazu racjonalnego, stawiającego na rzeczowość informacji, związki przyczynowo-skutkowe i logikę argumentacji, a sam bazuje na drastycznych obrazach i stereotypach wyobrażeniowych.

Czy racjonalizm odchodzi do lamusa? Bardzo możliwe. Dają temu obraz liczne reklamy, odwołujące się do emocji odbiorcy. Jako przykład posłużyć może reklama papieru toaletowego, w której nie pojawiają się informacje o wytrzymałości czy wydajności papieru, ale obraz baraszkujących labradorów. Na fali pozytywnych skojarzeń, jakie budzi u odbiorcy obserwacja bawiących się szczeniaków, konsument zaczyna przyjaźniej patrzeć na produkt, co może wpłynąć na zwiększenie jego sprzedaży.

W innej reklamie dane techniczne Chryslera 300C zostają zastąpione wizerunkiem Lecha Wałęsy, którego autorytet jest powszechnie uznany. Uleganie wpływowi osoby cieszącej się publicznym szacunkiem również odwołuje się do ludzkich emocji i w znacznej mierze poprawia jakość komunikowania masowego.

Współczesna nauka nie pozostawia wątpliwości – znaczna część ludzkich zachowań i preferencji ma swoje źródło w podświadomości. Emocje i instynkty to stany nieuświadomione, więc odwoływanie się do nich w reklamie zwiększa ryzyko wyboru danego produktu.

Istotną rolę odgrywa prawidłowy dobór słów. Na przykład, słowo NIE z reguły niesie za sobą ujemny ładunek emocjonalny, wskazujący na odmowę, która w rzeczywistości budzi w odbiorcy opór, a co za tym idzie niekorzystnie wpływa na relacje interpersonalne.

Innym przykładem używania pozytywnego języka jest mówienie do odbiorcy językiem korzyści, czyli informowanie go o pozytywnych aspektach tego, czego dotyczy temat rozmowy. Przykład zastosowania w komunikacji interpersonalnej: Ten film warto obejrzeć w 3D, ma Pan wrażenie, jakby był Pan w samym centrum wydarzeń, a świat, do którego tak często uciekamy w wyobraźni, ma Pan na wyciągnięcie ręki.

Stosując słownictwo o nacechowaniu pozytywnym, mamy większy wpływ jako nadawcy na sposób myślenia odbiorcy i tym samym łatwiej jest nam go przekonać do swoich racji, a przy tym zbudować pozytywny wizerunek nas samych.

Marta Szczygieł

Źródło: http://www.ikr.pl/o-przewadze-przekazu-emocjonalnego-w-sprzedazy-nad-przekazem-racjonalnym-.php

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s