Firmy w objęciach CSR-u

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) to ponoszenie odpowiedzialności przez firmę za jej działania na rzecz społeczeństwa w celu poprawy własnego wizerunku.

W praktyce pod pojęciem „społeczna odpowiedzialność biznesu” kryją się takie działania, jak: ochrona środowiska, ograniczanie zużycia wody, energii i papieru, respektowanie praw pracownika, podporządkowanie celom społecznym części oferty produktowo-usługowej, a także wsparcie finansowe, rzeczowe i moralne inicjatyw wychodzących spoza firmy. Cele komercyjne łączą się tu z celami społecznymi, nastawienie na zysk współgra z prawami człowieka, ochroną środowiska i rozwojem społeczności lokalnych.

Obecnie o CSR mówi się, że jest nowym narzędziem public relations, które wpływa na poprawę wizerunku firmy, budowanie dialogu z ineteresariuszami, a przede wszystkim usprawnienie komunikacji korporacyjnej. Od czego zależy skuteczność tego narzędzia?

Wyróżnia się trzy podstawowe funkcje, jakie powinna pełnić komunikacja CSR. Najważniejszą z nich jest informowanie interesariuszy o planach firmy w celu weryfikacji działań i uzyskania od nich informacji zwrotnej.

Integrowanie to drugi wymóg komunikacji CSR i polega na jednoczeniu pracowników firmy wokół wartości związanych ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw. Do najczęściej stosowanych tego typu działań zalicza się wolontariat pracowniczy, którego wdrożenie wymaga silnej kultury organizacji.

O społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw mówi się od niedawna. Dla większości ludzi termin CSR jest ciągle nieznany, dlatego ważną funkcją tego typu komunikacji jest również edukowanie. Przedsiębiorstwa powinny angażować się społecznie, by inspirować pozostałe firmy do działań na rzecz społeczeństwa, co w konsekwencji zwiększy świadomość komunikacji CSR na rynku.

Zwykle działania CSR firmy powierzane są agencjom PR, które biorą odpowiedzialność za marketing zaangażowany społecznie. Proces ten przebiega dwustopniowo. W pierwszej kolejności ustalane są założenia CSR firmy, a w następnym etapie prowadzone działania w celu ich realizacji.

Marta Szczygieł

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s