Propaganda wciąż na topie

W dobie mediatyzacji życia zyskuje na znaczeniu teoria tzw. „magicznego pocisku” lub „podskórnego ukłucia”. Rolę propagandysty odgrywają tu media, kształtujące poglądy, zachowania i postawy odbiorców.
Media są najważniejszym czynnikiem integrującym społeczeństwo, unifikującym światopoglądy jednostek i determinującym określone zachowania społeczne. Jednostka nie może się oprzeć mediom, bo bazują one na emocjach i instynktach, czyli nieuświadomionych postawach osobowości. Specjaliści od PR-u wiedzą, że przekaz emocjonalny jest o wiele bardziej skuteczniejszy od racjonalnego. Komunikaty medialne są odbierane przez całe audytorium w sposób jednakowy, czyli są bodźcem, który wywołuje natychmiastową i bezpośrednią reakcję, niezależną od woli odbiorcy. Model bodziec–reakcja opiera się na teorii odruchów warunkowych Iwana Pawłowa – odpowiedni bodziec wywołuje odpowiednią reakcję.

Technika Pawłowa z powodzeniem zostaje przeniesiona do świata mediów. Tu również wykorzystuje się naturalne popędy odbiorców do sterowania nimi. Efekt propagandy zależy bowiem od umiejętności zestrojenia komunikatu z popędami seksualnymi. Im większe będzie oddziaływanie mediów na instynkty odbiorcy, tym propaganda będzie skuteczniejsza.

Powyższa zależność wpisuje się w teorię tzw. „podskórnego ukłucia”. W myśl tej teorii każda jednostka jest obiektem „ukłucia” zadanego przez komunikat medialny, a to czy ten przekaz dotrze do odbiorcy i będzie skuteczny, zależy tylko od dawki. Za twórcę tej teorii i prowodyra badań nad mediami masowymi uznaje się Sergieja Tchakhotine’a. Obserwacja stalinowskiej propagandy radiowej posłużyła Tchakhotine’owi do sformułowania pierwszego modelu komunikowania masowego – modelu wszechmocnej propagandy. W dzisiejszym  świecie rolę wszechmocnego propagandysty odgrywają środki masowego przekazu. Dają one władzę tym, co nimi dysponują.

Marta Szczygieł

Źródło: http://zgredtodziad.eu/spory-o-sile-i-oddzialywanie-mediowujecie-historyczne

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s