Sięgnij po koła ratunkowe

Skuteczność komunikowania masowego w dużej mierze zależy od znajomości uwarunkowań psychologicznych grupy odbiorczej. Wśród  nich należy wyróżnić efekt uśpienia i zjawisko oporu.

Z efektem uśpienia mamy do czynienia w przypadku kampanii wyborczych, reklamowych i marketingowych, określanych mianem kampanii perswazyjnych. Tu kluczową rolę odgrywają językowe środki perswazji, ale w dużej mierze na efektywność procesu perswazyjnego ma wpływ także wiarygodność nadawcy. Im niższy stopień wiarygodności źródła przekazu, tym większa szansa na jego odrzucenie przez odbiorcę. Zdarza się, że w przypadku pierwszej emisji przekaz nie prowokuje żadnej reakcji u odbiorcy, tj. nie powoduje konkretnej zmiany jego zachowania czy postawy. Dopiero powtórna emisja tego komunikatu jest w stanie wywołać pożądany efekt. Tak działa efekt uśpienia, zwany inaczej skutkiem odroczonym. Potrzeba przekonania odbiorcy zostaje zaspokojona działaniem efektu uśpienia. Jeśli spojrzeć na sondaże wyborcze najważniejszych partii politycznych w Polsce, to zauważamy, że słupki poparcia dla poszczególnych partii zaczynają rosnąć w chwili wyciszenia wokół nich szumu medialnego. Wtedy o ich sukcesie może przesądzić treść programu wyborczego, podana szybko, zwięźle i rzeczowo bez zbędnego afiszowania się w mediach.

Bardzo często w kampaniach perswazyjnych stosuje się politykę sięgania po autorytety powszechnie uznane. Z reguły jesteśmy posłuszni wobec autorytetu, a odrzucamy poglądy osób, które nadużyły naszego zaufania. Brak autorytetu i wiarygodności perswadującego powoduje większy opór ze strony odbiorcy. Postawa ta nosi nazwę zjawiska oporu i wynika z psychologicznej niechęci człowieka do akceptacji i adaptacji narzuconych mu poglądów czy zachowań. Ze zjawiskiem oporu mamy do czynienia w chwili, gdy odbiorcy mają większą wiedzę o perswazji niż sami nadawcy i kiedy temat kampanii perswazyjnej nie spotyka się z zainteresowaniem u odbiorców. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze zjawiskiem oporu jest nietypowy, ciekawy sposób prezentacji treści, który zaskoczy odbiorcę i spowoduje, że zechce on wysłuchać jej do końca.

Zatem skuteczność kampanii perswazyjnej w dużej mierze zależy od siły argumentów, znajomości tematu i formy podania treści.

Marta Szczygieł

Źródło: http://www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna%202006/Dobek-Ostrowska-Rozwoj%20badan%20nad%20komunikowaniem.pdf

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s