W tłumie siła!

Pojęcie crowdsourcingu funkcjonuje dopiero od 2006 roku. Ten, stosunkowo niedawno wymyślony proces, daje duże profity tym, którzy zdecydowali się na jego wdrożenie w swoich firmach.

Crowdsourcing to proces, który umożliwia użytkownikom internetu udział w zadaniach kiedyś zarezerwowanych wyłącznie dla wąskiej grupy specjalistów. Definicja ta łączy w sobie pojecie tłumu (ang. crowd) i outsourcingu, czyli realizacji zadań biznesowych z wykorzystaniem zasobów spoza organizacji.

Jak zaangażować tłum w stworzenie określonego produktu? Wyróżnić można cztery podstawowe modele. Pierwszy z nich, Crowd Wisdom, oparty jest na sugestiach, pomysłach i przewidywaniach tłumu, który wypowiada się o wybranym obszarze. Crowd Creation – drugi model – bezpośrednio angażuje tłum w stworzenie produktu. Jest to więc nie tylko proponowanie pomysłu, ale i przełożenie go na konkretny efekt, jak: projekt graficzny, film wideo, artykuł. Trzecim modelem jest Crowd Voting, w którym tysiące użytkowników tworzy rankingi i zestawienia, oddając głos na wybrane propozycje. Ostatni model (Crowdfunding) otwiera przed firmami możliwość zaangażowania tłumu w finansowe wsparcie danego przedsięwzięcia.

Zaletami dla firm, które stosują crowdsourcing, jest np.: poprawa wizerunku, budowanie relacji z liderami opinii, zadowolenie klientów, a także korzyść finansowa. Użytkownicy także otrzymują wiele zysków z udziału w tym procesie, chodzi o motywację wewnętrzną (chęć spełnienia, uznania, docenienia) oraz zewnętrzną (nagroda rzeczowa lub finansowa).

Choć crowdsourcing jest idealnym podejściem w budowaniu interakcji z użytkownikami, to trzeba przyznać, że to wyższa szkoła jazdy. Mimo że pokusa jest ogromna, musimy być cierpliwi i mieć w sobie sporą dawkę pokory. Najważniejsze w realizacji tego procesu jest bowiem uszanowanie decyzji tłumu, nad którym nie mamy kontroli.

Źródło:

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s